Het toegankelijk maken van je digitale kanalen voor mensen met een beperking is al sinds 2020 per wet geregeld.
Het toegankelijk maken van je digitale kanalen voor mensen met een beperking is al sinds 2020 per wet geregeld. Je moet er dus wat mee, maar je weet er zelf onvoldoende over. We zien veel (semi-) overheidsinstellingen worstelen met het goed doorvoeren van WCAG. En vanaf 2025 zijn niet alleen overheden maar alle bedrijven en instellingen verplicht eraan te voldoen. Een hele uitdaging, want je wil zelf graag bezig zijn met je dienstverlening of business.
Alles draait uiteindelijk om een set richtlijnen voor toegankelijkheid van webcontent. Deze richtlijnen, beschreven in de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), leggen uit hoe webcontent toegankelijk kan worden gemaakt voor een zo breed mogelijk publiek.
De WCAG-richtlijnen bevatten een groot aantal aanbevelingen om webcontent toegankelijker te maken. Het volgen van deze richtlijnen zal content voor mensen met functiebeperkingen toegankelijker maken, waaronder blindheid en slechtziendheid, doofheid en gehoorverlies, leerproblemen, cognitieve beperkingen, motorische beperkingen, spraakproblemen, overgevoeligheid voor licht en combinaties daarvan. Het volgen van deze richtlijnen maakt webcontent ook beter bruikbaar voor gebruikers in het algemeen.
(Semi)-overheden Denk aan: ouderenzorg, ziekenhuizen, welzijnsorganisaties, onderwijsinstellingen | September 2020 |
Alle bedrijven (+2mln omzet of +25 medewerkers) Denk aan: diensten zoals advocaten, makelaars, nieuwswebsites, autodealers, leisure-markt, etc. | Medio 2025 |
E-commerce-bedrijven Webshops/ online verkoop, advertentieplatforms, media- en entertainment, telecommunicatie, | Medio 2025 |
“Momenteel wordt door de overheid nog niet gehandhaafd, maar dit ligt wel in lijn der verwachting. Google houdt er in je ranking al rekening mee of je toegankelijk bent of niet”
Wie wettelijk wil voldoen, moet een AA-niveau halen. Als je website is geoptimaliseerd of nieuw is gebouwd kan een toegankelijkheidsverklaring/ certificaat worden aangevraagd. Daarvoor moet een audit plaatsvinden, bijvoorbeeld door de landelijke Stichting Accessibility.
Nilsson agency heeft de volledige keten in huis om te voldoen aan WCAG. Niet alleen development, maar juist ook design en merkontwikkeling. In combinatie met opgeleide mensen maakt dat we vrijwel alles kunnen implementeren om te voldoen aan AA-niveau. Het WCAG ontwikkelen is voor ons geen keuze maar een standaard, waarbij we zoveel mogelijk by design (vanuit de basis) werken. In tegenstelling tot veel bureaus rekenen we GEEN extra kosten voor WCAG-proof websites. We zijn er procesmatig goed op ingericht. Bovendien keuren we nooit onze eigen producten, maar laten we altijd een externe audit uitvoeren en hechten veel waarde aan onafhankelijke stichtingen.