digi-toegankelijkheid is een kans,
en geen beperking.
Digi-toegankelijk zijn wordt nog TE vaak als een noodzakelijk kwaad gezien (het moet van de wet). Wij zien dat anders. Je digitale kanalen (en documenten) geschikt maken volgens de WCAG-richtlijnen biedt meer kansen dan beperkingen. De centrale vraag daarbij is: Kan een potentiële klant zelfstandig informatie krijgen over een product of dienst?
Een inclusieve samenleving is al lang niet meer een nobel streven, maar werkelijkheid. We ontkomen er niet aan er te zijn voor iedereen. Daar waar het al jaren normaal is om gebouwen en straten aan te passen voor bijvoorbeeld mindervaliden of blinden, daar is dat online nog zeker niet het geval. Ook op de arbeidsmarkt streven we naar inclusie (dat is zelfs bij wet geregeld), maar is onze werkenbij-website ook inclusief?
Er zijn voorbeelden van grote Nederlandse webshops die in potentie zo’n 1,3 miljoen klanten mislopen doordat de webshop niet toegankelijk is. Dat zorgt er bovendien voor dat deze hele groep zich verplaatst naar een concurrent. Voorbeeld: wie een winkel heeft die alleen via een trap bereikbaar is, zal weinig klanten in een rolstoel over de vloer krijgen. En zo is het online net zo. Je vergroot je potentiële doelgroep en bereik enorm: 20% van de bevolking heeft te maken met een tijdelijke of permanente beperking.
Als je als merk toegankelijk bent voor iedereen in de samenleving heeft dat een positief effect op je imago. Zeker wanneer je vooruit kan lopen op vlak van digi-toegankelijkheid roept dit met name waarden als sympathie en respect op, wat ervoor kan zorgen dat je merk positiever bekend staat en mensen sneller diensten of producten afnemen. Zeker wanneer je een organisatie bent in zorg, welzijn, overheid (gemeentes), onderwijs, etc. ben je het aan je maatschappelijke rol verplicht hier snel stappen op te ondernemen.
Nilsson is een branding agency, in alles wat we doen vertrekken we vanuit het merk. Maatschappelijk verantwoord werken is niet meer een kwestie van ‘wel/niet’ maar van ‘hoe draag ik bij?’. Wij begeleiden merken daarin, en een grote stap is om je digitale positionering, verkoop, branding en presentatie toegankelijk te maken voor het volledige publiek.
Digi-toegankelijkheid moet je niet zien als een project op zichzelf. Het biedt de kans je online kanalen en documenten grondig te herzien en in de breedte te optimaliseren:
Digi-toegankelijkheid moet je niet zien als een project op zichzelf. Het biedt de kans je online kanalen en documenten grondig te herzien en in de breedte te optimaliseren: